Planowanie – jak efektywnie zaplanować dzień?

planowanie dnia jak efektywnie zaplanować dzień

Właśnie zaczynam planowanie kolejnego dnia. Jest to bardzo ważny aspekt mojego życia, który pozwala mi realizować moje cele. Miałeś kiedyś tak, że postanowiłeś, że coś zrobisz, a później z tego zrezygnowałeś? Pokaże Ci rozwiązanie tego problemu, pokaże Ci jak efektywnie zaplanować dzień czyli tak by zrealizować zadania i przybliżyć Cię do osiągania wyznaczonych postanowień.

Proces Planowanie dnia składa się z czterech punktów!:

1.ZNAJDŹ SWÓJ CEL!

Planowanie dnia - jak efektywnie zaplanować dzień?

Największym moim błędem przez wiele lat w planowaniu dnia był brak celu. Moja lista to-do była ciągle pełna. Zawsze możesz znaleźć coś do zrobienia np. przeczytać książkę/magazyn/stronę branżową , odczytać maile, udoskonalić produkt, porozmawiać z klientami… Tylko gdy przychodził czas na działanie to zadania z listy zostawały nie wykonane. Zacząłem szukać rozwiązania bo po co planować jak i tak nie zrealizujesz. Okazało się, że bardzo dobrym sposobem by czuć chęć do pracy zarówno zawodowej jak i w innych obszarach naszego życia są cele.

ZAWSZE musisz mieć przed oczami punkt do którego dążysz. Gdy go osiągniesz od razu ustal kolejny! Ustal cele dla każdej sfery swojego życia( relacje, rodzina, biznes, finanse, przyjaciele, duchowość, emocje). Każdego dnia pytaj siebie do jakiego celu poszczególne zadanie Cię przybliża. To pozwoli Ci być zmotywowanym, zainspirowanym i skupionym na celu.

Przykład:

Dnia 12 listopada 2017 roku zaliczę autentyczny maraton w Grecji             (Trasa z  Maratonu do Aten).

Jak myślisz mając to w głowie było mi łatwiej przebiec na treningu 30 kilometrów w ulewę? Nieporównywalnie łatwiej. Wiedziałem, że muszę to wykonać bo inaczej mogę nie przetrwać biegu w Grecji po górach + wysoka temperatura.

2.ZNAJDŹ SWOJE „DLACZEGO?”

Planowanie dnia - jak efektywnie zaplanować dzień? Planowanie

Planowanie, ustalanie celów jest bardzo ważne. Jest nam nieporównywalnie łatwiej z nimi zabrać się do pracy ale nie są wystarczające by być zmotywowanym do pracy. Trzeba wiedzieć „po co” chce się dany cel osiągnąć. „Twoje Dlaczego” to paliwo Twojego mózgu, które pozwoli Ci podjąć działanie i osiągać cele. Jak nie masz wystarczająco ważnego powodu by realizować dany cel to po prostu się rozleniwisz, zniechęcisz i nic z tego nie będzie.

Powody dlaczego chcesz osiągnąć dany rezultat są najważniejsze.

Jak masz odpowiednio ważny powód by zrealizować dane zadanie to znajdziesz rozwiązanie – działanie, które pozwoli Ci osiągnąć cel. Im więcej powodów tym lepiej!

Przykład:

Dnia 12 listopada 2017 roku zaliczę autentyczny maraton w Grecji             (Trasa z  Maratonu do Aten).

Powody dla których chciałem osiągnąć ten cel:

-By być sprawny fizycznie.
-By być zdyscyplinowany co przełoży się na sukces w innych dziedzinach życia.
-By mieć energię do działania.
-By udowodnić sobie, że to co dla mnie jest możliwe dla innych osób może być niemożliwe
(Dygresja: wstałem z kanapy, zaczynałem od biegów 1-4km w pierwszych tygodniach i w kilka miesięcy przygotowałem się do przebiegnięcia maratonu. Internetowi eksperci twierdzili, że to jest niewykonalny. Koledzy i koleżanki z grupy dla biegaczy tak samo. Twierdzili, że jak przegnę to będzie na pewno jakaś kontuzja. Okazało się, że odpowiednie podejście do tematu (rozgrzewka, rozciąganie ,zapisanie na Półmaraton Warszawski, pogłębianie wiedzy z zakresu biegania i co najważniejsze rolowanie sprawiły, że osiągnąłem sukces i zaliczyłem maraton w Atenach).
-By uwierzyć, że nawet jak nie wiesz jak a mocno chcesz to znajdziesz drogie do sukcesu.
-By móc zobaczyć kawałek nowego świata (Grecji).
-By poznać nowych ludzi
-By mieć większą kontrole nad tym co się w okół mnie dzieje.

Całkiem inaczej myślałem o półgodzinnym rolowaniu czy robieniu treningu biegowego przez 3 godziny jak czułem, że robię to by zwiększyć swój poziom samodyscypliny, by mieć ciekawsze i lepsze życie.

Za każdym razem gdy myślisz co musisz zrobić by osiągnąć dany cel, podepnij to pod to swój ważny powód. Nie robisz swojej pracy bo szef Ci kazał tylko dlatego, że chcesz mieć możliwość wyjazdu na Teneryfę albo by móc czuć się bezpiecznie i komfortowo. Czujesz różnicę?

3.STWÓRZ SWÓJ PLAN

Planowanie dnia - jak efektywnie zaplanować dzień?

Szczególny punkt procesu Planowanie dnia to plan działań. Teraz czas na tworzenie listy to-do, którą musisz wykonać by spełniać swoje marzenia. Wiedząc jaki jest cel i po co to wszystko robisz możesz na prawdę cieszyć się z drogi by osiągnąć swój sukces. Wielu ludzi biegnie za różnymi rzeczami nie wiedząc tak na prawdę do czego zmierzają. Może „drabina” sukcesu na którą się wspinają jest przystawiona do złej „ściany”. Zaplanuj co na prawdę chcesz i możesz poprzez swoje działania czuć się spełnionym.

W tym punkcie wypisujesz wszystko co myślisz, że zbliży Cię do danego celu. Zastanawiasz się nad tym co możesz zrobić. Gdy nie wiem jak coś osiągnąć przeglądam google, youtube, rozmawiam z ludźmi, którzy są ekspertami w danej dziedzinie.

Przykładowa lista działań na dany dzień do przebiegnięcia maratonu:

  • znaleźć sklep z butami do biegania
  • kupić buty do biegów długodystansowych
  • zrobić plan treningowy
  • skonsultować go z doświadczonym biegaczem, który osiągnął taki efekt co Ty chcesz
  • zrobić rozgrzewkę stawów przed bieganiem
  • przebiec 30km
  • rozciągać się 15 minut po biegu
  • zjeść zdrowy posiłek
  • kupić magnez w płynie w aptece
  • wypić magnez w płynie
  • rolować nogi by nie ulec kontuzji
  • znaleźć grupę ludzi co chcą lecieć do Aten na maraton
  • napisać do nich
  • kupić bilety
  • zarezerwować nocleg
  • itd.

Efektywne planowanie dnia masz opanowane! Co dalej?

Lista może i wręcz powinna być długa bo to znaczy, że jest szczegółowa. Dużo łatwiej zabrać się nam za zadanie, które jest rozpisane na części pierwsze niż jest ujęty w dwóch słowach. Zrozumiesz to gdy na prawdę będziesz zmęczony. Punkt znaleźć grupę ludzi co chcą lecieć do Aten na maraton stosunkowo łatwiej wykonać niż załatwić wyjazd do Aten. Im mniej musimy się zastanawiać podczas wykonywania zadań tym większa szansa, że zrobimy zadania.

Gdy masz już listę zadań to zadaj sobie pytanie: które z nich przybliżą mnie najbardziej do osiągnięcia celu?

Zawsze zaczynaj pracować nad tymi najważniejszymi, a dopiero jak starczy czasu zabieraj się za mniej istotne pomysły. Czasami 10-20% zadań z listy potrafi przynieść większość rezultatu. Na powyższym przykładnie by przebiec maraton najważniejsze punkt przebiec 30km. Resztę zadań można zrobić w inny dzień, niektóre pominąć i nie powinno to znacząco utrudnić osiągnięcia celu „…zaliczę autentyczny maraton w Grecji”

Na końcu gdy już mamy priorytety stosujemy strategie kolokwialnie zwaną choćby skały srały. Wybieramy 3-5 zadań, które muszę zrobić choćby skały srały. Od nich zaczynam dzień pracy, jeśli te zadania nie są wykonane nie robię nic innego, nie przeglądam maili, nie tracę czasu na rozmowy. Jedynie co pozwalam sobie robić to gasić pożary związane z moim podwykonawcami / pracownikami. Kiedy skończę te zadania doskonale wiem, że jestem coraz bliżej mojego celu. Mam czyste sumienie, czuje, że spełniam swój plan. Wtedy mogę zająć się resztą zadań z listy lub odpocząć w zależności od samopoczucia/czasu.

4. Zarezerwuj swój czas

Zarezerwuj swój czas

Pamiętaj by na swoje cele zarezerwować swój czas np. Ja na swój cel Do 31.12.2020 roku z łatwością wycisnę 100 kilogramów w ćwiczeniu wyciskanie sztangi leżąc i sprawi mi to wielką frajdę rezerwuje trzy dni w tygodniu poniedziałek, środa i piątek między 7:00-8:15. W tym czasie ćwiczę co sprawia, że jestem coraz bliżej w osiągnięciu powyższego celu, ponadto jestem zdrowszy(większa odporność) i mam więcej energii. Na cele z związane z pracą rezerwuje czas w środku dnia, a na cele związane z rodziną czy hobby wieczorem. I w 99% przypadków nie daje innym ludziom zakłócić mojego harmonogramu. Pamiętaj by zarezerwować w konkretny czas na dany cel np poniedziałek 7:00 – 8:15, wpisz to swojego kalendarza, trzymaj się planu i nie daj nikomu Tobie przeszkodzić.

Jeśli nie masz harmonogramu to zanurzysz się w wir spraw codziennych i wypełnisz swój czas zadaniami, które może nie są dla Ciebie aż tak istotne. To ważne by wiedzieć na czym powinieneś się skupić w danym momencie, a nie podejmować na bieżąco decyzje co często nie jest tożsame z życiem jakie chcemy mieć.

Wiesz już jak przebiega mój proces PLANOWANIE DNIA. Proszę podziel się swoją opinią na ten temat w komentarzu, powiedz co się sprawdza u Ciebie!

Pamiętaj również by robić przerwy regeneracyjne w trakcie dnia. To znacząco zwiększy Twoją wydajność. Kliknij tu by sprawdzić 10 skutecznych sposobów na efektywną przerwę!

Uczę jak wprowadzać odpowiednie nawyki, które zmieniają naszą rzeczywistość na lepszą. Idę po sukces, działam proaktywnie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*